Gepromoveerd tot onderwijsassistent

Sjors Dijk

Gepromoveerd tot onderwijsassistent

Geen predikant...

Na zes jaar theologie te hebben gestudeerd kwam Sjors Dijk er op zijn dertigste achter dat hij geen predikant wilde worden. Maar van lesgeven, het uitleggen van dingen, genoot hij wel. Dus was de keus snel gemaakt en Sjors besloot om de Pabo te gaan doen. Na jarenlang als meester voor de klas te hebben gestaan, nam hij op zijn 57-jarige leeftijd opnieuw een drastische beslissing…

Het lijkt de omgekeerde wereld: van theoloog naar meester, van meester naar onderwijsassistent, en dan ook nog geplaatst te worden bij de kleuters… Sjors begrijpt dat het voor veel mensen als degradatie voelt, maar voor hem is dat niet zo. Sjors: “Voor mij was het juist een promotie! Ik voel het als voorrecht dat de kleuters aan mij worden toevertrouwd. Ze zijn zo kostbaar. Ik mag een voorbeeld voor de kinderen zijn en in welke functie je dat doet is niet van belang. Het gaat erom dat je hart hebt voor de kinderen.”

 

Beslissing vanuit het hart

Toen Sjors met de Pabo begon was dat niet zozeer vanuit een innerlijke overtuiging, maar meer een verstandelijke keuze. De beslissing om onderwijsassistent te worden werd vanuit zijn hart gemaakt. Sjors: “Als leerkracht moest ik veel registreren. Wanneer ik een sociaal-emotionele toets afnam, moest ik bij elk kind die aan de verkeerde kant van de schaal zat, een handelingsplan opstellen. Die administratie kostte gewoon veel tijd. Terwijl ik veel liever met het kind in gesprek was gegaan, er tijd in zou steken om tot verbetering te komen. Als meester kon dat vaak niet, maar nu, als onderwijsassistent, kan ik dat wel doen. De verantwoordelijkheid die de leerkracht heeft, heb ik nu niet meer; die heb ik uit handen gegeven. Ik mag me nu op een andere manier op de kinderen richten.”

 

Technisch onderwijs

De visie die Sjors heeft komt overeen met de visie van de school waar hij voor werkt. Ze geloven dat we door God zijn gemaakt om te onderzoeken. Dat begon al bij Adam. Door het onderwijs daarop af te stemmen, dus onderzoekend onderwijs te geven, stimuleer je de kinderen enorm. Vanuit deze visie heeft Sjors de afgelopen jaren tijd, ruimte en geld mogen investeren om het technisch onderwijs (voor de hele school) op poten te zetten. Hij mocht hieraan zijn eigen invulling geven. Er was ruimte om te zeggen wat hij graag wil doen, maar ook wat hij liever niet wilde. Sjors: “Het is belangrijk om te zeggen wat je graag wilt. Dan blijkt er zoveel mogelijk te zijn. Doordat ik techniek vorm mocht geven, kon ik daarmee aansluiten op de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen. Zo hebben we samen met kinderen een tuin aangelegd waarin planten zitten om ‘te voelen’. Daaromheen ligt het blotevoetenpad. Kinderen zijn hier graag, ze willen meedoen.”

 

Schooltuin

Zo’n tuin heeft meerdere voordelen, merkt Sjors op: “Zo was er een kind in de groep dat niet lekker in z’n vel zat. Af en toe was er iets dat hem ‘triggerde’, dan ontplofte hij en werd onhoudbaar in de groep. Wanneer dat gebeurde kon ik hem, in de rol van onderwijsassistent, mee naar buiten nemen. We gingen samen in de tuin aan het werk, net zolang tot hij weer rustig genoeg was om terug naar de groep te gaan. Maar ook de pauzes kunnen van die momenten zijn: er is wat gebeurd op het plein, de les gaat weer beginnen, maar het ‘probleem’ is nog niet opgelost. Als ik dat merk, neem ik deze kinderen even apart. Ik praat met ze, vraag wat er is gebeurd. Meestal lost het zich op en kunnen de kinderen doorgaan met de les. Als onderwijsassistent heb je de tijd om deze brandjes te blussen. En daarmee vervul je een belangrijke rol in de ontwikkeling van kinderen.” Deze manier van werken past goed bij Sjors en zijn visie op het onderwijs. “Als christen wil ik leven zoals Jezus leefde en aan de kinderen laten zien dat er vergeving is.”

Sjors Dijk is 62 jaar. Hij is getrouwd met Ester en samen hebben ze twee kinderen. Sjors heeft theologie gestudeerd aan de universiteit van Kampen en van Apeldoorn. Na de Pabo in Ede is hij 24 jaar leraar geweest en werd uiteindelijk onderwijsassistent. Hij heeft een veelzijdige belangstelling: hij leest graag, is geïnteresseerd in de wetenschap en werkt graag met zijn handen.

Op de www.schoolmax.nl vind je meer voorbeelden van technologie en onderwijs.

Wil je ook werken bij CPOV?

Vrijblijvend kennismaken? 

Mail of bel met André van der Blom of Petra Visser via 0318-519076 of solliciteer@cpov.nl

Leuke medewerkers

Binnenkort kun je hier mooie verhalen lezen van onze medewerkers. 

Sjors Dijk

Gepromoveerd tot onderwijsassistent Sjors Dijk Gepromoveerd tot onderwijsassistent Geen predikant… Na zes jaar theologie te hebben gestudeerd kwam Sjors Dijk er op zijn dertigste achter

Lees verder »

Jacolien van Bruchem

Als leren een ‘beetje pijn’ doet van communicatiemedewerker naar leerkracht Als leren een ‘beetje pijn’ doet Leerkracht Jacolien over haar stap van communicatiemedewerker naar leerkracht

Lees verder »

Angela van Viegen

Eens een juf, altijd een juf Angela van Viegen Eens een juf, altijd een juf Terug het vak in na een professionele pauze In 2016

Lees verder »